ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Β ΓΥΜ.

ΒΙΒΛΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

ΘΕΜΑ 14 - Η τρίτηβιομηχανική επανάσταση

Σύντομα: Οι δύο πρώτες βιομηχανικές επαναστάσεις δημιούργησαν την αστική κοινωνία και έφεραν τον πλουτισμό.
Τώρα, μια τρίτη επανάσταση βρίσκεται σε εξέλιξη….


ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ  Παρουσίαση
                                  Φυλλάδιο - Η τρίτη βιομηχανική επανάσταση
                                 


ΘΕΜΑ 13 - Η δεύτερη βιομηχανική επανάσταση

Σύντομα: Στα τέλη του 19ου αιώνα η βιοµηχανική επανάσταση, παίρνει νέα µορφή, µε τη χρησιµοποίηση νέων πηγών ενέργειας, (ηλεκτρική ενέργεια και πετρέλαιο), και µε την εφαρµογή της επιστηµονικής γνώσης στη βιοµηχανία. Το 1890 δηµιουργείται το πρώτο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο. Η ηλεκτρική ενέργεια µπορούσε να παραχθεί από υδατοπτώσεις και να παραδοθεί από τον τόπο παραγωγής της στον τόπο χρήσης της.

ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ  Παρουσίαση
                                  Γεύμα στον ουρανοξύστη (Παρουσίαση)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Ποιες ήταν οι νέες πηγές ενέργειας που σηµατοδότησαν την 2η βιοµηχανική επανάσταση. - Τι πλεονεκτήµατα είχαν από τις πηγές ενέργειας της 1ης βιοµ. Επανάστασης 
2. Γράψε πέντε τεχνολογικά αντικείµενα που ώθησαν τις παραγωγικές διαδικασίες στη 2η βιοµ. επανάσταση

ΘΕΜΑ 12 - Η πρώτη βιομηχανική επανάσταση

Σύντομα: Από τα μέσα του 18ου αιώνα η Μ. Βρετανία βρέθηκε σε μία περίοδο γρήγορης ανάπτυξης, η οποία προκάλεσε μεγάλες αλλαγές στην κοινωνία και την ζωή των ανθρώπων.
Επειδή η ανάπτυξη εκείνη στηρίχτηκε στην βιομηχανία, ονομάστηκε Βιομηχανική Επανάσταση

ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ   Παρουσίαση 1ο μέρος
                                Παρουσίαση 2ο μέρος    
                                Φωτογραφίες    
Απόσπασμα ταινίας: Τα κοιτάσματα άνθρακα της Ευρώπης                       

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ   
1. Γιατί η ατµοµηχανή σηµειώνεται ότι «έφερε την πραγµατική επανάσταση» στη διαδικασία της παραγωγής;
2. Για ποιους λόγους ο σιδηρόδροµος συνετέλεσε στην «έκρηξη» της εκβιοµηχάνισης;

ΘΕΜΑ 11 - Το οργανόγραμμα της επιχείρησης

Σύντομα: Το οργανόγραμμα αποτελεί το διάγραμμα κατανομής του προσωπικού μιάς επιχείρησης σε διάφορες διευθύνσεις και τμήματα

ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ: Παρουσίαση


ΘΕΜΑ 10 - Ο Διευθυντής

Σύντομα: Τι κάνει ένας Γενικός Διευθυντής;
Ο Γενικός Διευθυντής είναι προϊστάμενος και συντονιστής όλων των δραστηριοτήτων της βιομηχανίας και εκτελεί τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της επιχείρησης.
Τι άλλο κάνει; Αυτό θα αναλύσουμε διαβάζοντας τη σελίδα 40 του βιβλίου

ΕΡΓΑΣΙΑ: Με βάση την ανάλυση που κάναμε και με βοήθεια το παλαιότερο φυλλάδιο σχετικά με τα, ζητούμενα, προσόντα των εργαζομένων απο διάφορες εταιρείες, αναφέρετε επιγραμματικά: Τι προσόντα (Πτυχία, εμπειρία κλπ) πρέπει να έχει κάποιος για να προσληφθεί ως διευθυντής σε μιά επιχείρηση.

ΘΕΜΑ 09 : Οι υπηρεσίες του διαδικτύου

Σύντομα: Το διαδίκτυο προσφέρει πολλούς τρόπους επικοινωνίας: e-mail, chat, ιστοσελίδα, τηλεδιάσκεψη κ.λπ. Έτσι σήμερα, η εργασία μπορεί να γίνεται από απόσταση και να αποστέλλεται με e-mail. Πολλοί επιστήμονες ζουν σε δυσπρόσιτες περιοχές και όμορφες περιοχές και στέλνουν τη δουλεία τους με e-mail.

Συνοδευτικά: Παρουσίαση
ΕΡΓΑΣΙΑ: Απο τις υπηρεσίες του διαδικτύου που γνωρίσατε με την παρουσίαση, διαλέξτε μία και βρείτε πληροφορίες.

ΘΕΜΑ 08 : Ο ρόλος της νέας τεχνολογίας (σελ.18)

Σύντομα: Η εξέλιξη της τεχνολογίας διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη παραγωγική μονάδα και σε όλους τους τομείς παραγωγής (Πρωτογενή, δευτερογενή, τριτογενή)

ΕΡΓΑΣΙΑ: Το μάθημα 3.2 (σελ. 18) στο ηλεκτρονικό βιβλίο (Φωτόδενδρο) περιέχει δύο συνδέσμους. Ενας είναι για τη Γεωργία και ο άλλος για τη βιομηχανία.
Με βάση το πρώτο (Γεωργία) συμπλήρωσε το Φύλλο εργασίας που υπάρχει ΕΔΩ

ΘΕΜΑ 07 : Η παραγωγική μονάδα στην κοινωνία της πληροφορίας

ΣύντομαΗ βιομηχανική εποχή οδήγησε τον πληθυσμό στα μεγάλα βιομηχανικά κέντρα, ενώ στη σύγχρονη μεταβιομηχανική εποχή, οι νέες τεχνολογίες τον οδηγούν στην αποκέντρωση. Η επικοινωνία είναι ταχύτατη και αξιόπιστη και οι αποστάσεις πλέον έχουν εκμηδενιστεί.

ΕΡΓΑΣΙΑ:Υποθέστε οτι αγοράζετε κάτι απο ηλεκτρονικό κατάστημα, Περιγράψτε σύντομα τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα αυτής της ενέργειας για την επιχείρηση που διαλέξατε.


ΘΕΜΑ 06 : Γνώσεις και δεξιότητες των εργαζομένων

Σύντομα: Τα προσόντα που πρέπει να έχει για να εργαστεί κάποιος σήμερα σε μια παραγωγική μονάδα, διαφέρουν απο τα προσόντα που κάποτε αρκούσαν για την όποια εργασία. Σήμερα οι συνθήκες τόσο απο προσόντα όσο και απο τον τρόπο εργασίας διαφέρουν και οι διαφορές αυτές αυξάνουν όσο η τεχνολογία αυξάνεται.
Α
Εργασία: Θα διαβάσουμε την παράγραφο 3,3 σελ.20 του βιβλίου και στην πρώτη φάση θα απαντήσουμε στην ερώτηση 1

Ερώτηση:  1.Ποιά η διαφορά στα προσόντα που απαιτούσε, απο τον εργαζόμενο, το εργασιακό περιβάλλον παλαιότερα και σήμερα
Β
Εργασία: Θα διαβάσουμε το φυλλάδιο με τις αγγελίες και θα κάνουμε ένα κατάλογο με τα προσόντα που ζητούν απο τους εργαζόμενους (συνοπτικά όχι κάθε αγγελία)
Θα ακολουθήσει συζήτηση για ποιά απο αυτά παρέχονται απο την εκπαίδευση. 

Συνοδευτικά: Φυλλάδιο 
                            Προσόντα εργαζομένων (Ιστοσελίδα)
                                Απόσπασμα:Μοντέρνοι καιροί

--------------------------------------------------------------------------------------------

ΘΕΜΑ 05 : Ρύπανση από βιομηχανία

Σύντομα: Τι σημαίνει, ακριβώς, ρύπανση και με ποιούς τρόπους οι βιομηχανίες ρυπαίνουν το περιβάλλον;

Εργασία 1: Με βάση το Φύλλο Εργασίας (κατέβασέ το απο εδώ)
προσπάθησε να βρείς ποιά είδη ρύπανσης προκαλεί η παραγωγή και διανομή ρεύματος, στο περιβάλλον.

Εργασία 2: Με βάση το ΦΕ2 (Κατέβασέ το απο εδώ) σημείωσε για κάθε φωτογραφία τα είδη ρύπανσης που συνοδεύουν

*Δεν χρειάζεται να τυπώσεις το ΦΕ, γράψε τις απαντήσεις στο τετράδιό σου ή στο ηλεκτρονικό φύλλο.

Συνοδευτικά: Παρουσίαση

--------------------------------------------------------------------------------------------

ΘΕΜΑ 04 : Βιομηχανία και περιβάλλον

Α Μέρος
Σύντομα: Οι επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει συστήματα και καταβάλλουν προσπάθειες, ώστε το δικό τους κέρδος να μην αποτελεί ζημία για το περιβάλλον.

Ερωτήσεις: Μια βιομηχανία κατασκευής ανεμογεννητριών που ρυπαίνει το περιβάλλον και το καταστρέφει κατα την εγκατάσταση τους σημαίνει οτι είναι πράσινη; - εξηγήστε 

Συνοδευτικά: Παρουσίαση

Β Μέρος
Η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της Ελληνικής βιομηχανίας -ΦΕ ΕΡΩΤΗΣΗ 4

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΘΕΜΑ 03 : Το κέρδος στη βιομηχανία

Σύντομα: Κέρδος είναι τα χρήματα που απομένουν αν αφαιρέσουμε απο τις εισπράξεις τα έξοδα. 
Πως κατανέμονται τα έξοδα; Πως θα αυξήσουμε τα κέρδη; Τι είναι καινοτομία;

Ερωτήσεις: Κάποια στιγμή αντικατέστησες κάποιο αντικείμενο που χρησιμοποιείς συχνά με ένα άλλο για τον ίδιο σκοπό, όχι γιατί δεν σε ικανοποιούσε αλλά γιατι το καινούργιο είχε κάποια καινοτομία που σε έκανε να το αγοράσεις - Δώσε ένα ή περισσότερα παραδείγματα.

Συνοδευτικά: Παρουσίαση
------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΘΕΜΑ 02: Τι είναι Βιομηχανία; Τι είναι σύστημα; Τι είναι Παραγωγή;

Σύντομα: Στο σύστημα παραγωγής εμπλέκονται πολλοί και διαφορετικοί συντελεστές που επηρεάζουν τη λειτουργία του. Στο μάθημα θα δούμε ποιοί είναι αυτοί οι "συντελεστές".

Ερωτήσεις: 1. Αν θεωρήσουμε το σχολείο σαν ένα σύστημα παραγωγής, ποιές εισροές νομίζετε οτι υπάρχουν;

2. Μια βιομηχανία συσκευασίας χυμού λειτουργεί 16 ώρες την ημέρα και απασχολεί 200 εργαζόμενους που χειρίζονται δύο μηχανές συσκευασίας χυμού και απαιτούνται 400 Kwh (κιλοβατώρες) ενέργειας και 20 τόνοι χυμού.

α. Ποιές είναι οι εισροές της βιομηχανίας και ποιές οι εκροές; (Εικόνα 3 του βιβλίου)
β. Ποιούς απο τους παραπάνω συντελεστές πρέπει να μεταβάλλουμε για να αυξηθεί η παραγωγή

Συνοδευτικά: Παρουσίαση
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΘΕΜΑ 01: Εισαγωγή. Απο την οικοτεχνία στη βιομηχανία

Σύντομα: 
Όταν ο άνθρωπος βρισκόταν σε πρωτόγονη κατάσταση, δεν επεξεργαζόταν καθόλου τις πρώτες ύλες που έπαιρνε από τη φύση, γιατί δεν το έκρινε αναγκαίο, αλλά δεν είχε και τα μέσα.Έτρωγε φρούτα, χόρτα, κρέας ωμό, φορούσε τις προβιές ζώων που σκότωνε στο κυνήγι κλπ.
Πέρασε αρκετός καιρός για να οργανωθεί κοινωνικά και ν' αρχίσει να κατεργάζεται τ' απαραίτητα για τη ζωή του υλικά. Αλλά και τότε η κατεργασία γινόταν μόνον χειρωνακτικά (Αυτό λέγεται οικοτεχνία ή χειροτεχνία). Έκανε αγγεία και με το νήμα ύφαινε τα ρούχα του στον αργαλειό. Η παραγωγή του όμως ήταν λιγοστή και στοίχιζε πολύ.
Κατόπιν κατασκευάστηκαν εργαλεία, έγιναν μικρές εγκαταστάσεις και καθιερώθηκε η ομαδική παραγωγή προϊόντων με την απασχόληση προσωπικού (βιοτεχνία)
Πολλαπλασιάστηκαν όμως οι καθημερινές ανάγκες των ανθρώπων και συγχρόνως ήρθε και η εξέλιξη αυτών και έτσι οι άνθρωποι οδηγήθηκαν στη σημερινή μορφή της βιομηχανίας, αφού πέρασαν, βέβαια, από μερικές ενδιάμεσες μορφές, πριν αποκτήσει την τωρινή πολυσύνθετη και συγχρονισμένη μορφή.

Ερωτήσεις: Τι είναι βιομηχανία, παλιά είχαμε βιομηχανίες; - Πως παράγονταν τα αγαθά για τις ανάγκες των ανθρώπων;

Συνοδευτικά: Παρουσίαση